Як одягались красуні з Полісся на початку 20 ст.

Поліссям здавна називали низовину, яка нині перебуває у складі чотирьох країн: України, Білорусі, Польщі та Росії. Дика природа цього краю багато в чому нагадує тайгу, а в міжвоєнний період Волинське Полісся навіть порівнювали з Амазонією. Полісся вважається місцем сили наших предків, адже саме там досі зберігається багато традицій та обрядів, які здавна передавались від батьків до дітей.

Проте з урбанізаційними та глобалізаційними процесами все дуже швидко змінюється, молодь переїжджає до міст, родинні зв’язки і традиції втрачаються, натомість приходять нові, європейські, які молодь переймає швидко.

Сьогодні знайомимо вас із колоритними світлинами поліщуків, які були зроблені ще на початку ХХ століття. Більшість людей на фото вбрана в одяг, прикрашений неповторною вишивкою. Процес вишивання як традиція з глибоким корінням сприяв формуванню у дівчат і жінок терпіння. Вишитий власноруч одяг був одним із показників працьовитості молодиці, яка збиралась одружуватись. Вишивальним матеріалом були тканини домашнього і фабричного виготовлення (вовняні, лляні, полотняні).

Якщо говорити про чоловічий костюм на Поліссі початку ХХ століття, то він був досить скромним в оздобленні. Він складався з білої полотняної сорочки і таких же білих штанів з грубого полотна. Чоловіче святкове вбрання складалось із сорочки, яка мала широку вишиту манишку, стійку або відкладний комір, чохли.

Святкову сорочку оздоблювали вишивкою з геометричним орнаментом, використовуючи техніку «хрестик». Під впливом звичаю прикрашати сорочки візерунковим ткацтвом на Волинському Поліссі утворилась техніка шиття «занизування». Однією з її характерних особливостей є те, що вишивальна нитка протягується через усю довжину орнаменту, аналогічно шву, але «поперед голки».

Якщо говорити про кольорову гаму, то у Волинському Поліссі перевага надавалась домінуючим червоному чи вишневому кольорам, які були підсилені чорним. Погодьтеся, кольорова символіка мала вагоме значення. Червоний символізував – любов, жагу, світло, боротьбу. Чорний — смуток, нещастя, горе, смерть. Солярні знаки та схематичні фігури Сонця були ознакою шанобливого ставлення до своїх пращурів.

В поліській вишивці використовувались нескладні орнаменти, які утворювалися з ритмічного повтору окремих або вписаних один в один ромбів, восьмикутних зірок, ламаних ліній. Часто у вишивці зустрічається мотив птаха, іноді з деревом життя в центрі, із гілочками ягід і листя. Найулюбленішими в поліщуків є лінійні орнаменти, що складаються з ромбів, у середину яких вміщено геометричні розетки різної конфігурації.

Розглядаючи вишивку Волинського Полісся, ми бачимо, що у ній зберігається велика кількість геометричних фігур, від яких віє таємничою силою легенд і вірувань наших пращурів. Вишивка була своєрідним оберегом від злих сил. Сьогодні вона втратила цю роль, адже з часом семантика її затемнилась, втратилось її первісне значення. Тому для багатьох сьогодні вишивка є лише художнім оздобленням і не більше.

У зв’язку зі змінами селянського побуту, зумовленими розвитком капіталістичних відносин, наприкінці XIX ст. відбуваються кардинальні зміни і в народному мистецтві. Насамперед, у ньому відчувається безпосередній зв’язок з новим укладом життя, новими враженнями, зацікавленістю новими темами, що позначається на переорієнтації вишивальниць на нові сюжети, орнаментальні мотиви і композиції.

У селянський побут входять друковані масовим тиражем дешеві малюнки. Майстрині охоче переносять на поле рушників в оточення рослинного орнаменту гірлянди з вензелями, букети, зображення ваз і кошиків з плодами, квітами. Ці малюнки відповідали смакам і запитам масового міського споживача, проте вони були позбавлені простоти, декоративної цілісності, притаманної народному мистецтву.

Прикро, що з кожним роком все менше і менше молодих дівчат та жінок на Волинському Поліссі вишивають. Розвитку цієї традиції заважає науково-технічний прогрес та безперервний розвиток нашого суспільства, яке у багатьох моментах перебирає на себе риси, притаманні іншим народам та культурам.

До речі, на останніх показах в більшості світових столиць моди, українська вишивка перебувала в тренді й часто використовувалась для оздоблення моделей.

Тетяна Яцечко-Блаженко
Джерело: www.volynpost.com
UaModna.com

Як одягались красуні з Полісся на початку 20 ст.